حمل و نقل بين المللي

سامانه مناقصه انلاين خدمات حمل و نقل

حمل و نقل بين المللي

۲۲ بازديد

حمل و نقل بين المللي به معناي انتقال مسافر و يا كالا بين دو كشور است. اين دو كشور ممكن است كه مرزي زميني، دريايي يا هوايي داشته باشند. حمل و نقل و توزيع نقش مهمي در تجارت بين المللي دارند. لازم است شركت‌ها روش صحيح حمل و نقل را براي اطمينان از كارايي و مقرون به صرفه بودن بسته‌هاي خود انتخاب كنند. عوامل مختلفي وجود دارد كه بر تصميم شركت در مورد نوع حمل و نقل تأثير مي‌گذارد. اين عوامل مي‌توانند نياز تجاري، كشور مقصد و نوع كالا باشند.

جاده، دريا، راه آهن و هوا چهار راه واردات و صادرات هستند. به عنوان اولين قدم شركت‌ها بايد تمام قسمت هاي پروژه خود را در نظر بگيرند و در مورد آنچه بايد توزيع شود از جمله اندازه، وزن و نوع كالاها آگاهي پيدا كنند. به عنوان مثال، براي حمل و نقل مواد غذايي يا ميوه، سرعت بسيار مهم است و انتخاب كوتاهترين و سريعترين راه مهم است. هزينه ارسال يكي ديگر از عناصر بسيار مهم است و به طرفين معامله بستگي دارد. مقصد، قانون كشورها، ارزش كالاها و خطر حمل و نقل، عناصر ديگري هستند كه بايد مورد توجه قرار بگيرند. بنابراين كسي كه مي‌خواهد با حمل و نقل بين المللي تجارت كند، بايد كيفيت، هزينه، زمان و شرايط را بسنجد تا انتخاب درستي بكند. حال بايستي بررسي كنيم كه فرآيند و مزاياي هر كدام از روش­هاي حمل و نقل بين المللي چيست

حمل و نقل هوايي بسته به شرايط مورد نياز مزاياي بي‌شماري براي تجارت بين المللي ارائه مي‌دهد. با استفاده از اين روش مي­توانيد:

  • اقلام را به سرعت در مسافت هاي طولاني تحويل دهيد
  • براي كالاهاي حساس امنيت بالايي را ارائه دهيد
  • براي طيف وسيعي از كالاها آن را مورد استفاده قرار دهيد.

با اين حال، اين روش نيز مانند هر روش ديگري خطرات و معايبي دارد. اين معايب به شرح زير هستند:

  • حمل و نقل هوايي مي‌تواند هزينه‌هاي بالاتري را نسبت به گزينه‌هاي ديگر داشته باشد و براي همه كالاها مناسب نيست.
  • پروازهاي منوط به تأخير يا لغو هستند
  • در هر فرودگاه مالياتي وجود دارد كه بايد پرداخت شود
  • هزينه اضافي سوخت و ارز معمولاً به هزينه‌هاي حمل و نقل اضافه مي‌شود
  • حمل و نقل بيشتر ممكن است از فرودگاه تا مقصد نهايي مورد نياز باشد

اين روش يكي از بهترين روش­هاي حمل و نقل است. اگر هنوز نمي­دانيد كه بهترين روش حمل و نقل بين المللي چيست، براي كالاهايي كه فورس زماني دارند، اين روش يكي از بهترين روش­ها محسوب مي­شود.

حمل و نقل دريايي براي تجارت بين المللي

حالا شايد براي شما سوال باشد كه بهترين روش حمل و نقل براي كالاهاي سنگين چيست. در ادامه به شما در اين مورد توضيح خواهيم داد. اگر تجارت نياز به حمل مقادير زيادي كالا داشته باشيد اما هيچ فشاري براي تحويل سريع وجود نداشته باشد، حمل و نقل از طريق دريا ممكن است مناسب باشد. اين روش مزاياي فراواني دارد. مزاياي حمل و نقل دريايي شامل موارد زير است:

  • امكان ارسال حجم زياد با هزينه كم
  • ايمني بسيار بالا

با توجه به اين كه هر روش حمل و نقلي معايب و خطرات خود را دارد، در ادامه به برخي از آن­ها اشاره خواهيم كرد.

  • حمل و نقل از طريق دريا مي‌تواند كندتر از ساير سيستم‌هاي حمل و نقل باشد و هواي بد باعث تأخيرهاي بيشتر مي‌شود
  • مسيرها و جدول زماني معمولاً انعطاف پذير نيست
  • رديابي پيشرفت كالاها دشوار است
  • ماليات بندر ممكن است فراوان باشد
  • نرخ پايه حمل و نقل منوط به اضافه كردن هزينه سوخت و ارز است

كسي كه مي‌خواهد كالاها را با كشتي حمل كند، بايد با بيمه از كالاي حمل و نقل شده خود محافظت كند. اما تحت كنوانسيون حمل و نقل دريايي، بيمه‌هاي محدودي وجود دارد. بنابراين توصيه مي‌شود از بيمه اضافي مانند بيمه حمل و نقل عمومي برخوردار شويد.

براي حمل و نقل كالاهاي خطرناك، لازم است يك مجوز حمل كالاهاي خطرناك را دريافت كنيد. ليست كالاهاي خطرناك در هر كشوري متغير است. اين ليست توسط دولت­ها اجرا مي­شود و ممكن است كه كالايي پس از يك دوره خاص، از ليست كالاهاي خطرناك خارج شود يا به آن وارد شود.

حمل و نقل جاده اي براي تجارت بين المللي

اگر براي شما سوال است كه بهترين روش حمل و نقل بين المللي چيست بايد بگوييم كه استفاده از جاده براي حمل و نقل در فاصله نزديك بهترين گزينه است چرا كه از نظر هزينه و زمان خريدار يا فروشنده را اذيت نميكند. حمل و نقل زميني مي‌تواند انعطاف‌پذيرترين گزينه براي تجارت بين المللي باشد. اين روش معمولاً سريع و كارآمد است. مزاياي حمل و نقل جاده اي به شرح زير هستند:

  • كم هزينه است
  • امكان استفاده از شبكه‌هاي گسترده جاده‌اي وجود دارد
  • امكان برنامه ريزي حمل و نقل و رديابي محل كالاها وجود دارد
  • تحويل ايمن و خصوصي است

خطرات حمل و نقل جاده‌اي به شرح زير هستند:

  • مسافت‌هاي طولاني زمين مي‌تواند زمان بيشتري ببرد
  • ممكن است تاخير به خاطر ترافيك و خرابي وجود داشته باشد
  • خطر آسيب ديدن كالاها به ويژه در مسافت‌هاي طولاني وجود دارد
  • عوارض عوارض در برخي كشورها زياد است
  • مقررات مختلف جاده و ترافيك در برخي كشورها محدود كننده و آزاردهنده است

مي‌توان وسايل نقليه شخصي يا حامل خود را به راحتي انتخاب كرد. براي كار با وسايل نقليه شخصي خود، بايد مجوزها، هزينه سوخت، مقررات، آموزش راننده و ماليات را در نظر بگيريد.

 

حمل و نقل بين المللي كالاهاي خطرناك از طريق جاده تابع مقررات بين المللي، به ويژه توافق نامه كشور مربوطه در مورد حمل و نقل بين المللي كالاهاي خطرناك از طريق جاده است. رانندگان وسايل نقليه حامل كالاهاي خطرناك بايد گواهي آموزش‌هاي لازمي را در مورد كالاهاي خطرناك داشته باشند. كليه وسايل نقليه تجاري كه داراي كالاهاي خطرناك هستند بايد از آزمون‌هاي خاصي عبور كنند و با استانداردهاي ويژه به خوبي آشنا شوند. اين دسته از كالاها به عنوان خطرناك تعريف مي شوند: مواد خورنده، مواد منفجره، مايعات و مواد جامد قابل اشتعال، گازها، مواد اكسيد كننده، مواد راديواكتيو و مواد سمي و اسلحه.

حمل و نقل ريلي براي تجارت بين المللي

اگر به دنبال روشي هستيد كه كم هزينه باشد و نمي­توانيد از روش­هاي قبلي استفاده و هنوز نمي­دانيد روش مناسب حمل و نقل بين المللي چيست بايد به سراغ حمل و نقل ريلي برويد. حمل و نقل ريلي روشي مقرون به صرفه و كارآمد براي جابجايي كالا است و مزاياي زيادي را ارائه مي‌دهد.

خطرات حمل و نقل ريلي:

  • مسيرها و جدول زماني موجود به ويژه در مناطق دور افتاده قابل انعطاف نيست
  • اين روش مي‌تواند گرانتر از حمل و نقل جاده اي باشد
  • خرابي مكانيكي يا توسعه صنعتي سيستم ريلي مي‌تواند خدمات را مختل كند

هر كشوري قوانين ريلي مخصوص به خود را دارد. به عنوان مثال كنوانسيون مربوط به حمل و نقل بين المللي از راه آهن (COTIF) يك سيستم قانوني است كه در 45 كشور اروپا، آفريقاي شمالي و خاورميانه كه عضو OTIF هستند، سازماني بين المللي براي حمل و نقل بين المللي راه آهن محسوب مي­شود.

براي حمل و نقل كالاهاي خطرناك كه داراي كد كالاهاي خطرناك سازمان ملل هستند، يا كالاهايي كه شركت حمل و نقل آن را خطرناك قلمداد مي‌كند، لازم است اظهارنامه كالاهاي خطرناك را تكميل كنيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد